Васкрсу претходи му седмонедјељни пост, најдужи у години, чији је основни смисао очишћење вјерника од мржње, зависти, оговарања, похлепе, непријатељства, гњева, преједања, односно да их учини бољим
У мом завичају Шњеготини, и не само у њој, док сам био дијете, народ је увијек говорио Ускрс, и наравно, славио га. Тек у новије вријеме враћа се стари црквени назив Васкрс. Чак и Вук Караџић је, у свом „Српском рјечнику“ (1818), оставио ријечи Васкрс, Васкрсење и растумачио их. Поставља се питање што је исправно, тим прије јер у том погледу нема званичног става СПЦ-е. У народу се био одомаћио израз Ускрс, док патријарси своју посланицу за тај празник насловљавају као Васкршња посланицапа је боље рећи Васкрс, али не треба критиковати ни оне који користе назив Ускрс. Лингвистички је исправно и једно и друго.
Васкрс је старословенски облик који припада српском црквеном и књижевном језику, који се до средине 18. вијека употребљавао у Србији. Ускрс је српски народни израз и нема говора да је ријеч и неком кроатизму.
Васкрс се спомиње још у II вијеку и један је од најстаријих хришћанских празника. Слави се као дан Христовог ускрснућа. Народ је за њега везао своје старе обичаје, али њих је много мање него за Божић или Ђурђевдан. Један од разлога је што за Васкрс нису везани бројнији обичаји могао би бити и тај што је овај светац покретни празник (постоји 35 датума у које може пасти), али је одређено да се светкује у прву недјељу након првог младог мјесеца прољетне равнодневнице. Дакле, Васкрс спада у покретне празнике и увијек у недјељу. Најраније може да падне 4. априла, најкасније 8. маја.
Претходи му седмонедјељни пост, најдужи у години, чији је основни смисао очишћење вјерника од мржње, зависти, оговарања, похлепе, непријатељства, гњева, преједања, односно да их учини бољим.
Први у низу васкршњих празника је Лазарева субота када се слави чудо Лазаревог васкрснућа. Тај дан се у храмове уносе тек олистале врбове гранчице које свештеник на вечерњој литургији дијели народу да би их носили кућама и стављали крај иконе и кандила. Одмах сутрадан су Цвијети, дан када је Христос са својим ученицима дошао у Јерусалим и био одушевљено дочекан од народа који га је засуо цвијећем. Као успомену на тај дан у кућу се уноси прво приспјело прољетно цвијеће.
Понегдје се за овај празник сриједом, у Великој недјељи, мијеси колач са бјеланцетом којим се о Васкрсу часте најамници и гости. На Велики четвртак ништа се не ради, сем што се пале свијеће. А посебно се поштује Велики петак, као дан Христовог страдања. Тај дан, неке старије особе, уопште не једу, а пушачи не пуше. Ни највећи болесници тога дана не мрсе. Од погледа се склањају ножеви, маказе, сјекире. Не ваља никога гласно дозивати, нити гласно причати. Ако се изрекне каква лаж кућу ће брзо снаћи велико зло. Великим четвртком не ваља ићи млину носити и мљети жито. Сљедећег дана – у Црвену суботу, домаћице боје и шарају јаја и припремају храну за Васкрс. Јаја треба обојити и кувати прије сунчева изласка и то црвеном бојом.
На сам Васкрс, изјутра чељад се умива свјежом и неначетом водом, у коју су претходно стављени црвено обојено јаје, босиљак и здравац. Приликом умивања јајетом се трља по лицу, да би били црвени и здрави као јаје. Затим се одлази у цркву на молитву. Послије службе народ се радосно љуби и поздравља ријечима: Христос Васкрсе!, а отпоздравља са: Ваистину васкрсе! Тај поздрав траје све до Спасовдана. По доласку из цркве васкршњи обред почиње туцањем јајима. У сваком хришћанском дому на столу стоји здјела са обојеним јајима. Прво домаћин узима једно јаје, а за њим и сва друга чељад, па се туцају и прије јела поједу по једно јаје. Сваком посјетиоцу куће на Ускрс даје се ускршње јаје. Прво обарено и обојено ускршње јаје чува се годину дана, а назива се „чуваркућа“; понегдје се оно закопа у њиву са усјевима као жртва божанству које штити усјеве. Коре од ускршњих јаја бацају се у мравињак, да би кокошке обилато носиле током године.
За Васкрс су везана и ова вјеровања: За Васкрс ваља устати рано ујутро, а не отићи на спавање прије поноћи. Уколико би се отишло на спавање прије поноћи, то би значило да ће до наредног Васкрса особа да буде поспана и несклона послу; Ко умре на Ускрс, душа му одлази у рај, јер су о Ускрсу отворена рајска врата; Ујутро се ваља умити водом у коју је потопљен дрен, здравац, босиљак и црвено васкршње јаје, а дјецу ваља дотакнути црвеним јајетом – да буду црвена и здрава током године; Треба се најприје омрсити васкршњим јајетом, а ако Васкрс пада прије Ђурђевдана не једе се јагњеће месо.
На други дан Васкрса иде се на гробље и на гробове се ставља по једно црвено јаје, а на њиве по једно разбијено јаје да буде плодне. Васкршња јаја се дају и стоци ради здравља. На Васкршњи понедјељак се наставља гозба и славље и угошћују кумови, родбина и пријатељи. Понегдје се он назива и побусни јер се на тај дан уређују гробови умрлих сродника и предака бусењем зелене траве, пале свијеће и остављају јаја на гробовима; Када на Васкрс пада киша биће добра жетва; Олуја на овај дан предсказује суву јесен; Ако на небу буде уочи Васкрса много звијезда биће још мразева; Ако за Васкрс има снијега на пољима биће богата жетва; Добар знак је чути кукање кукавица на Васкрс што значи складан брак; Умријети између Спасовдана и Васкрса, по народном вјеровању, значи сигурно отићи у рај; Вјеровало се да човјеку који je пpeспавао ускршње јутрење, цијеле године ништа неће ићи од руке; О овоме празнику никакво живинско печење се не би требало наћи на столу, да срећа из куће не би одлетјела. Наредба Синода из 1721. г., по којој се посебно забрањивало „да се по старинском сујеверном и штетном обичају купају или поливају водом они који нису били на јутрењу“.
Васкрс се слави три дана, тј. још и Васкршњи понедјељак и Васкршњи уторак. Недјеља по Васкрсу се зове и Томина недјеља или Бијела недјеља, али и Трапава недјеља, у којој се сриједа и петак не посте. На Васкрс у неким селима, на одређеним мјестима, састајали су се момци и дјевојке ради забаве: пјесме, игре и шала али и ашиковања и загледања. Оном ко се роди на овај велики светац даје се име Васкрсија или Васкрсије, ако је дијете мушко..
У славу Ускрса компоноване су бројне пјесме, те снимљени филмови од којих су најпознатији Страдање Христово и Бен Хур који је освојио 11 Оскара.
Момчило СПАСОЈЕВИЋ
Челиначке новине број 294, април 2024.